Cliëntondersteuner Mieke: "Iedereen heeft zijn eigen vraag"

Cliëntondersteuner Mieke: "Iedereen heeft zijn eigen vraag"

Mieke (53 jaar) is cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ze werkt als ZZP’-er voor een kleinschalige, onafhankelijke cliëntondersteuningsorganisatie. Ze zegt: “Het is heel dankbaar werk. Vaak hoor ik van cliënten: had ik maar eerder geweten dat dit soort ondersteuning bestaat. Het groeit ze veelal helemaal boven de pet. Dan hebben ze iemand nodig die ze écht kan ondersteunen.”

 

Waar lopen mensen tegenaan in de langdurige zorg? Mieke vertelt: “De vragen zijn heel divers. Het kan gaan om hulp bij het vinden van passende zorg. Maar ook om het aanvragen of uitbreiden van het persoonsgebonden budget. Of om bemiddeling bij ontevredenheid over de zorg. Helaas krijgen mensen regelmatig geen goede informatie voordat ze de Wlz-indicatie aanvragen. Het gevolg is dat ze onverwacht een hogere eigen bijdrage moeten betalen. Soms betekent het dat ze minder budget te besteden hebben dan voorheen. Of dat ze hun huidige zorgverleners alleen kunnen behouden met een persoonsgebonden budget (PGB). Niet iedereen zit op zo’n PGB-aanvraag te wachten.”

 

Bewuste keus

Mieke vindt het belangrijk dat mensen bewust een keuze kunnen maken. “Neem bijvoorbeeld de zoektocht naar dagbesteding of kleinschalige woonvormen. Dan vraag ik eerst goed door wat iemand wil en nodig heeft. Vervolgens ga ik na wat voor die persoon passende en beschikbare opties zijn. Dan kan hij of zij vervolgens zelf gaan kijken of er iets bij zit waar je gelukkig van wordt. We weten wat er in de woonomgeving van mensen mogelijk is omdat we regionaal werken.”   

 

Van het kastje naar de muur

Mensen lopen regelmatig vast, merkt Mieke. Bijvoorbeeld omdat niet goed wordt doorgevraagd. Omdat ze niet de juiste informatie krijgen. Omdat ze niet digitaal vaardig zijn. Of omdat ze niet weten waar ze de juiste informatie kunnen vinden. Ze vertelt: “Tegenwoordig ben je vaak lang bezig om een passende plek of zorg te vinden. Het tekort aan zorgmedewerkers speelt hierbij een rol. En vergeet ook de vele loketten niet. De gemeente voor Wmo en de Jeugdwet. De zorgverzekeraar voor de Zorgverzekeringswet. Het zorgkantoor voor de Wet langdurige zorg. Je kunt echt het gevoel hebben dat je van het kastje naar de muur gestuurd wordt. Dat maakt het voor de cliënt en de mantelzorgers erg ingewikkeld. En de mantelzorgers zijn al regelmatig overbelast. Af en toe leidt dat zelfs tot familieruzies. Het kan ook zijn dat er wrijving is met de zorgaanbieder. Dan gaan we met elkaar in gesprek. Ik probeer dan te bemiddelen en te zorgen dat er begrip komt voor ieders standpunt.”

 

Afsluitend zegt Mieke:

Als cliëntondersteuner Wlz krijgen we regelmatig lastige vragen voorgelegd. Maar we hebben veel kennis in huis. En we hebben een goed netwerk. Daarmee komen we gelukkig nagenoeg altijd tot een oplossing waar de cliënt blij mee is.