Wachtlijsten in de langdurige zorg
Heeft u een Wlz-indicatie en kunt u niet meer thuis wonen? Dan zoekt u een passende zorgplek. Is die er niet direct, dan komt u op een wachtlijst. De zorgaanbieder kijkt met u naar een overbrugging. Lees hier over wachttijden en tijdelijke oplossingen.

Waarom zijn er wachtlijsten?
Veel zorginstellingen, zoals verpleeghuizen en woonvoorzieningen, hebben wachtlijsten. Dat komt omdat er meer mensen langdurige zorg nodig hebben dan er plekken beschikbaar zijn. Ook personeelskrapte speelt mee. Daardoor ontstaan wachtlijsten. Sommige zorginstellingen publiceren hun wachtlijst voor langdurige zorg op hun eigen website.
Uw wensen en de plaatsing
Het zorgkantoor houdt bij plaatsing rekening met uw wensen en voorkeuren. We zoeken samen met u een zorgaanbieder die bij u past en waar plek is. Door de lange wachtlijsten lukt dit niet altijd; soms gaat u wonen bij een andere aanbieder dan die van uw voorkeur. Het zorgkantoor doet zijn best om een zo passend mogelijke oplossing te vinden binnen de beschikbare mogelijkheden.
Wachten op een zorgplek: hoelang duurt het?
Staat u op een wachtlijst, dan noemen we die periode de ‘wachttijd’. Hoe lang u moet wachten, hangt af van:
- hoe dringend u zorg nodig heeft.
- hoeveel mensen er op de wachtlijst staan;
- hoeveel plekken er vrij komen;
Daarom is de wachttijd voor iedereen anders.
Uw wachtstatus geeft aan hoe dringend u zorg nodig heeft
Als u op een wachtlijst staat, koppelen het zorgkantoor en zorgaanbieders daar een zogenoemde wachtstatus aan. Die geeft aan hoe dringend u zorg in een instelling nodig heeft en waarom u op de wachtlijst staat. U krijgt, afhankelijk van uw persoonlijke situatie, één van onderstaande vier wachtstatussen toegewezen:
- Wachtstatus ‘Wacht uit voorzorg’: u woont nog thuis en u krijgt daar de langdurige zorg die u nodig heeft. Een opname is nog niet nodig, maar u staat wel al geregistreerd met de status ‘wacht uit voorzorg’. Lees meer over de wachtstatus ‘Wacht uit voorzorg’.
- Wachtstatus ‘Wacht op voorkeur’: u woont nog thuis, maar uw zorgbehoefte is aan het veranderen en u wil op termijn graag verhuizen. U wacht in uw vertrouwde omgeving tot er een plek beschikbaar komt in de zorginstelling van uw voorkeur. Lees meer over de wachtstatus ‘Wacht op voorkeur’.
- Wachtstatus ‘Actief plaatsen’: u krijgt langdurige zorg thuis en verhuizen naar een zorginstelling heeft haast. Soms betekent dit dat u eerst naar een andere instelling gaat dan die van uw voorkeur, tot dat daar een plek beschikbaar is. Lees meer over de wachtstatus ‘Actief plaatsen’.
- Wachtstatus ‘Urgent plaatsen’: u kunt niet langer thuis wonen en moet met spoed worden opgenomen in een zorginstelling. Soms verblijft u al tijdelijk in een ziekenhuis of op een andere plek die niet geschikt is. Ook als u terminaal ziek bent en daarom thuis snel extra zorg nodig heeft, krijgt u deze status. Lees meer over de wachtstatus ‘Urgent plaatsen’.
Uw wachtstatus veranderen
U kunt uw wachtstatus laten aanpassen als uw zorgbehoefte verandert. U kunt dan het beste contact opnemen met de zorgaanbieder waarvan u al langdurige zorg ontvangt. Die beoordeelt uw situatie en kan aangeven of uw wachtstatus moet worden aangepast. Als uw zorgaanbieder vindt dat uw zorgvraag urgenter is geworden, kunnen zij dit doorgeven aan het zorgkantoor. Het zorgkantoor beheert de wachtlijsten en kan helpen bij het vinden van een passende zorgplek.
Het wachten overbruggen
Als het nodig is, kunt u overbruggingszorg krijgen als u op een wachtlijst staat. Soms betekent dit dat u extra aanvullende zorg thuis krijgt of dat u tijdelijk bij een andere zorgaanbieder gaat wonen. Het zorgkantoor beoordeelt welke overbruggingszorg in deze periode passend en verantwoord is.