Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u antwoorden op veelgestelde vragen. Komt u er niet uit met de antwoorden hieronder, of wilt u advies? Neem dan contact op met het zorgkantoor in uw regio.

Veelgestelde vragen

  • Kan iemand anders voor mij langdurige zorg aanvragen bij het CIZ?

    Ja. U kunt iemand machtigen met een formulier van het CIZ. U kunt dit formulier hier downloaden. Dan ziet het CIZ precies waar u toestemming voor geeft.

  • Wanneer moet ik iemand machtigen voor een aanvraag voor zorg vanuit de Wlz?

    Meestal tekent u zelf uw aanvraag. Wilt u dat iemand anders dit voor u doet? Dan is een machtigingsformulier nodig. Daarmee machtigt u iemand om uw aanvraag te regelen. Die persoon zet dan namens u zijn handtekening onder uw Wlz-aanvraag. Dit is bijvoorbeeld een zoon, dochter, partner of een zorgaanbieder. 
    Met dit machtigingsformulier kan het CIZ zien dat u hiervoor toestemming geeft. Lees meer over de verschillende soorten machtigingen op de website van het CIZ.

  • Zijn er kosten verbonden aan aanvragen van een indicatie voor de Wet langdurige zorg (Wlz)?

    Nee. De aanvraag die u doet bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) is gratis.

  • Hoelang duurt de aanvraagprocedure bij het CIZ?

    Gemiddeld zes weken. Soms krijgt u iets sneller bericht en soms duurt het iets langer, bijvoorbeeld bij aanvullend onderzoek.

  • Moet ik persoonlijk langskomen bij het CIZ?

    Niet altijd. De aanvraag voor langdurige zorg doet u sowieso altijd schriftelijk of online via de website van het CIZ. Tijdens de procedure beslist het CIZ of een aanvullend gesprek nodig is. Bijvoorbeeld om meer informatie over uw situatie te verzamelen. Het CIZ neemt dan vanzelf contact met u op.

  • Kan ik rechtstreeks contact opnemen met een zorgaanbieder (zoals een thuiszorgorganisatie) als ik van het CIZ een indicatie voor langdurige zorg heb ontvangen?

    Ja, u kunt de zorgaanbieder direct benaderen om te bespreken of zij de zorg kunnen leveren op basis van uw indicatie voor de Wet Langdurige zorg (Wlz). Weet u niet precies wat er mogelijk is? Of heeft u behoefte aan ondersteuning? Dan kunt u ook altijd contact opnemen met het zorgkantoor. Het zorgkantoor helpt u bij het vinden van een geschikte zorgaanbieder en ondersteunt u bij het regelen van de zorg.

  • Is het zorgkantoor al op de hoogte van mijn Wlz-indicatie als ik voor de eerste keer contact opneem?

    Ja, het zorgkantoor weet dan al dat u een Wlz-indicatie heeft en wat uw zorgprofiel is. Het CIZ geeft dit automatisch door. Het kan wel nuttig zijn om uw persoonlijke situatie en wensen aan het zorgkantoor toe te lichten. Dit helpt om u nog beter te begeleiden bij het vinden van passende zorg.

  • Wat moet ik zelf betalen voor langdurige zorg?

    Als u zorg krijgt vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) betaalt u een deel zelf. Dit is de eigen bijdrage. Op de website van het Centraal Administratie Kantoor (CAK) vindt u meer informatie over de eigen bijdrage.

  • Kan ik bezwaar maken tegen mijn eigen bijdrage zoals het Centraal Administratie Kantoor (CAK) dat berekent?

    Ja, dat kan via het CAK als u denkt dat de bijdrage onjuist is berekend.

  • Wat gebeurt er met mijn eigen bijdrage als mijn inkomen verandert?

    Als uw inkomen verandert, past het Centraal Administratie Kantoor (CAK) uw eigen bijdrage aan. Geef veranderingen daarom zo snel mogelijk door aan het CAK. De contactgegevens van het CAK vindt u hier.

  • Betaal ik een eigen bijdrage als ik tijdelijk geen zorg ontvang?

    Als u tijdelijk geen zorg ontvangt, kunt u vrijstelling aanvragen. Neem hierover contact op met het CAK. U vindt alle contactgegevens op de website van het CAK.

  • Kan ik overstappen van zorg in natura naar pgb of andersom?

    Ja, overstappen is mogelijk. Neem hiervoor contact op met uw zorgkantoor. Zij helpen u bij het regelen van de overstap.

  • Hoe vind ik de beste zorgaanbieder voor zorg in natura?

    Het zorgkantoor heeft een overzicht van zorgaanbieders waar u uit kunt kiezen. Samen bespreekt u wat het beste past.

  • Wat als ik niet tevreden ben over mijn zorg die een aanbieder van zorg in natura biedt?

    Bespreek uw zorgen eerst met de zorgaanbieder. Komt u er niet uit? Dan kunt u contact opnemen met het zorgkantoor en eventueel een klacht indienen bij uw zorgaanbieder.

  • Wat kost cliëntondersteuning door het zorgkantoor?

    Cliëntondersteuning is helemaal gratis. U betaalt hier niets extra’s voor.

  • Wat kan ik doen als mantelzorg te zwaar wordt?

    Neem contact op met het zorgkantoor als de persoon voor wie u zorgt een indicatie voor langdurige zorg heeft. Het zorgkantoor kijkt samen met u naar passende hulp en ondersteuning, zodat u de mantelzorg beter volhoudt. Heeft uw naaste géén indicatie voor langdurige zorg? Dan kunt u terecht bij uw gemeente.

  • Wat is de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)?

    Met de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zorgen gemeenten ervoor dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen als ze niet alles meer op eigen kracht kunnen. Zo helpt de gemeente met: 

    • begeleiding en dagbesteding; 
    • hulp om een mantelzorger te helpen of te vervangen; 
    • opvang als sprake is van huiselijk geweld;
    • opvang voor mensen die dakloos zijn; 
    • een plaats in een beschermde woonomgeving voor mensen met een psychische stoornis. 

    Meer informatie over de Wmo krijgt u bij uw gemeente. Of neem een kijkje op de Wmo-pagina van de Rijksoverheid.

  • Wat is de Zorgverzekeringswet (Zvw)?

    De Zorgverzekeringswet (Zvw) bepaalt dat iedereen die in Nederland woont of werkt verplicht een basisverzekering heeft. U kunt zelf kiezen bij welke zorgverzekeraar u die basisverzekering afsluit. De basisverzekering betaalt bijvoorbeeld:

    • geneeskundige zorg via uw huisarts, ziekenhuis of andere zorgaanbieders;
    • ziekenvervoer;
    • medicatie;
    • sommige hulpmiddelen (gehoorapparaat, kunstgebit en orthopedische schoenen);
    • kraamzorg en verloskundige zorg.

    Sommige soorten zorg zitten niet in het basispakket. Die kunt u aanvullend verzekeren. Een voorbeeld is de tandartszorg als u ouder bent dan 18 jaar. Lees meer over de Zwv op de website van de Rijksoverheid.

  • Wat is de Jeugdwet?

    De Jeugdwet regelt zorg en ondersteuning voor kinderen onder de 18 jaar en verplicht gemeenten om deze te organiseren. De gemeente regelt bijvoorbeeld:

    • zorg- en hulp bij problemen met opvoeding;
    • ambulante jeugdzorg;
    • pleegzorg;
    • zorg bij een lichte, verstandelijke- of lichamelijke beperking;
    • geestelijke gezondheidszorg (jeugd-ggz), ook als er sprake is van jeugdstrafrecht.

    Lees meer over de Jeugdwet op de website van de Rijksoverheid.