Het zorgkantoor
Heeft u een indicatie voor langdurige zorg? Dan helpt het zorgkantoor u bij het organiseren van die zorg. Welk zorgkantoor dit is, hangt af van uw woonplaats.

Het zorgkantoor helpt u verder
Zodra u van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) de indicatie voor langdurige zorg heeft gekregen, helpt het zorgkantoor u verder.
Hieronder zetten we op een rij wat het zorgkantoor voor u kan doen:
- Het zorgkantoor kijkt samen met u welke zorg het beste past bij uw zorgbehoefte.
- Het zorgkantoor inventariseert welke zorgaanbieders er in uw regio zijn, zoals thuiszorgorganisaties, aanbieders van begeleiding aan huis en dagbestedingsvoorzieningen.
- Het zorgkantoor sluit contracten met de zorgaanbieders en maakt afspraken over de kwaliteit van de zorg die u gaat krijgen.
- Het zorgkantoor geeft uitleg over het verschil tussen zorg in natura en een persoonsgebonden budget (pgb).
Zoek uw zorgkantoor
Weten welk zorgkantoor voor u klaarstaat? Vul dan hieronder de postcodezoeker in.
Veelgestelde vragen
-
Kan ik rechtstreeks contact opnemen met een zorgaanbieder (zoals een thuiszorgorganisatie) als ik van het CIZ een indicatie voor langdurige zorg heb ontvangen?
Ja, u kunt de zorgaanbieder direct benaderen om te bespreken of zij de zorg kunnen leveren op basis van uw indicatie voor de Wet Langdurige zorg (Wlz). Weet u niet precies wat er mogelijk is? Of heeft u behoefte aan ondersteuning? Dan kunt u ook altijd contact opnemen met het zorgkantoor. Het zorgkantoor helpt u bij het vinden van een geschikte zorgaanbieder en ondersteunt u bij het regelen van de zorg.
-
Is het zorgkantoor al op de hoogte van mijn Wlz-indicatie als ik voor de eerste keer contact opneem?
Ja, het zorgkantoor weet dan al dat u een Wlz-indicatie heeft en wat uw zorgprofiel is. Het CIZ geeft dit automatisch door. Het kan wel nuttig zijn om uw persoonlijke situatie en wensen aan het zorgkantoor toe te lichten. Dit helpt om u nog beter te begeleiden bij het vinden van passende zorg.