Ervaringsdeskundige Tineke: "Ik kijk mee hoe mensen zorg krijgen"

Ervaringsdeskundige Tineke (49) vertelt over haar werk. Ze gaat mee op bezoek bij zorgverleners en krijgt zo een kijkje in de keuken. Als gebruiker van de langdurige zorg kijkt Tineke anders naar de praktijk. Dat biedt meerwaarde.

Persoonlijk verhaal

Tineke (49 jaar) is ervaringsdeskundige. Ze woont sinds 2010 zelfstandig op een woonvoorziening met 24-uurs ondersteuning bij een zorgaanbieder voor mensen met een verstandelijke beperking, autisme of hersenletsel. Ze vertelt over haar bezigheden om meer bekendheid te geven aan het werk van ervaringsdeskundige.

 

Opleiding ervaringsdeskundige

Het startte met de opleiding tot ervaringsdeskundige. Daar leerde Tineke “dat ik erbij mag horen. Voor mezelf opkomen. Leren complimenten te ontvangen. Feedback te krijgen en te geven.“ Het duurde even voor ze aan de slag ging, want “eerst durfde ik het nog niet aan”, zegt ze. Maar sinds ongeveer een jaar werkt ze samen met een zorgkantoor die haar vraagt mee te denken bij werkbezoeken aan zorgaanbieders.

 

Kijkje in de keuken tijdens werkbezoek

Tijdens zo’n werkbezoek krijgt Tineke een kijkje in de keuken en ziet de dagelijkse praktijk van de betreffende locatie. Ze loopt met de contactpersoon van het zorgkantoor rond en praat met cliënten en begeleiders. Soms is er ook een gesprek met een directeur, maar dat is op zo’n dag niet het belangrijkste. Tijdens een werkbezoek hoort ze op een laagdrempelige manier hoe cliënten het wonen en/of werken op een bepaalde locatie ervaren. En hoe de begeleiders bijdragen aan de kwaliteit van leven van de cliënt.

 

Ik kijk mee hoe cliënten zorg krijgen, en of ik tips kan geven. Doordat ik erbij ben is het makkelijker contact te krijgen met de mensen die daar wonen. Maar zo viel me bijvoorbeeld ook op dat de toegankelijkheid bij een voorziening niet up-to-date was. Het was bij de ingang heel rommelig en dan voel je je je niet welkom. Dan krijgen mensen daar geen positieve indruk van. Dat zijn zaken die ik meegeef.

 

De andere kant van het werk als ervaringsdeskundige

Tineke vindt het werk leerzaam en interessant. Maar er zit ook een andere kant aan. “Soms raakt het me wel”, zegt ze, “bijvoorbeeld als je ziet dat mensen niet zelf kunnen eten. Of als iemand in een rolstoel zit en aan de begeleiders wordt gevraagd wat iemand wil drinken, terwijl die persoon daar prima zelf antwoord op kan geven. Ik vind het erg, gelijk die aanname dat je iets niet kan omdat je in een rolstoel zit.”

 

Breed takenpakket ervaringsdeskundige

Als ervaringsdeskundige maakt Tineke ook deel uit van het team Servicepunt Cliënt medezeggenschap van de voorziening waar ze woont. “Daar geef ik antwoord op vragen die worden gesteld en verwijs mensen bijvoorbeeld naar de vertrouwenspersoon. We geven quizzen over medezeggenschap en workshops over het VN-verdrag over de rechten van personen met een handicap. We lezen folders op cliëntniveau mee, en als er moeilijke stukken in staan worden die aangepast. Tenslotte ‘vertalen’ we de notulen van de districtsraad (overkoepelend besluitvormend orgaan) in eenvoudige taal.” Tineke is ook lid van de Adviesraad - AWVB van de Academische Werkplaats Leven met een Verstandelijke Beperking van Tilburg University.